Om avsnittet

Hur ska vi förhålla oss till Richard Wagner (1813-1883)? Han är kompositören och dramatikern som revolutionerade operakonsten med sina kolossala allkonstverk och banade väg för den moderna musiken. Många har liknat hans musikdramatik vid en drog, fullkomligt omöjlig att värja sig ifrån. Men Wagner är också förknippad med unkna ideologier. Hans antisemitism är omvittnad och efter kompositörens död dyrkades hans germanska operadramer av nazisterna.

Axel Englund
Axel Englund.

Vem var egentligen Richard Wagner? Går det att lyssna på hans musik utan att ta ställning till hans åsikter? Är det en myt att att hans extremt krävande musik tagit död på både sångare och dirigenter? Hur fungerar Wagners banbrytande ledmotiv i operorna? Och uppfann han verkligen biomörkret?

Detta pratar Axel Englund och programmets andra gäst Camilla Lundberg, kulturjournalist, kritiker och författare om med programledaren Magnus Bremmer.

Lyssna på samtalet på Bildningspoddens hemsida.

Om Bildningspodden

I Bildningspodden kan du höra några av landets ledande forskare i samtal om en historisk person, företeelse, idéströmning eller konstverk. Ämnena kan vara naturligt aktualiserade av något i nyhetsrapporteringen, men de flesta är bara brännande intressanta i sin tidlöshet. Målgruppen är alla nyfikna lyssnare som vill bättra på sin allmänbildning på ett tillgängligt och underhållande sätt.

Bildningspodden produceras av Magnus Bremmer (som disputerade i litteraturvetenskap vid institutionen 2015) för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.