Anna Dahlgren. Hon har mörk kavaj och mörk skjorta på sig.
Anna Dahlgren. Foto: Patrick Miller

Anna Dahlgren får det för sin inflytelserika och angelägna forskning inom konstvetenskap med fotokonsten som centralt tema.

Hon får ta emot priset om 250 000 kronor vid Kungl. Vitterhetsakademiens högtidssammankomst i Riddarhuset den 20 mars 2020.

Den andra mottagaren av Rettigska priset är Paula Henrikson, professor vid Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet.

Mer om utmärkelserna på Kungl. Vitterhetsakademiens hemsida.

Om Anna Dahlgren

Anna Dahlgren är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på fotografi, visuell kultur, bildstudier, arkiv och digitaliseringsfrågor. Anna Dahlgren arbetar i två forskningsprojekt som behandlar digitalisering och tillgängliggörande av kulturarvssamlingar och politiken kring denna.

Mer om Anna Dahlgrens forskning.

Också Anders Cullhed prisad

Dessutom tilldelas Anders Cullhed, professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Vitterhetsakademiens stora medalj.