Idag kan vem som helst skicka sitt DNA på analys och få ledtrådar om det egna släktträdet. Men vad kan egentligen DNA säga om en människa? Hur länge har DNA-tekniken funnits? Kommer forntida DNA att skriva om mänsklighetens historia som vi känner den? Riskerar de populära DNA-testerna att mynna ut i en ny form av rasbiologi? Och skulle Jurassic Park kunna bli verklighet?

Om detta pratar Andreas Nyblom och Mattias Jakobsson, professor i genetik vid Uppsala universitet, tillsammans med programledaren Magnus Bremmer.

Lyssna på Bildningspodden här. (extern länk)

Andreas Nyblom
Andreas Nyblom.

Om Andreas Nyblom

Andreas Nyblom är verksam som forskare vid Linköpings universitet, där han även arbetar som lektor i litteraturvetenskap, och vid Stockholms universitet. Vid Institutionen för kultur och estetik arbetar han med arkeologen Anna Källén och idéhistorikern Daniel Strand i forskingsprojektet Kod, Narrativ, Historia: Samtida meningsskapande kring forntida DNA. De undersöker här mediala berättelser som skapas i anslutning till pågående arkeogenetisk forskning i Sverige, Frankrike och Storbritannien.

Mer om Andreas Nybloms forskning.

Om Bildningspodden

Bildningspodden bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen.

Podcasten är en del av det digitala magasinet Anekdot som är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Till Anekdots hemsida.