Tavlan Slåtteröl på Svartsjö slott av Per Hilleström, som finns på Nordiska museet
Slåtteröl på Svartsjö slott av Per Hilleström, föreställande en folkfest vid Svartsjö omkring år 1780. Tavlan finns på Nordiska museet.

Det är ett samarrangemang av Sällskapet för 1700-talsstudier, hemmahörande i Uppsala, och det tvärvetenskapliga forskningsområdet Portal 1700 vid Institutionen för kultur och estetik.

Penelope J. Corfield från Royal Holloway, University of London håller keynoteföreläsningen “Personal space and updated body language: changing styles of interpersonal greeting in eigteenth-century Britain”.

Fem forskare från institutionen deltar med presentationer

Från Institutionen för kultur och estetik deltar Anna Cullhed, professor i litteraturvetenskap, Sara Ekström, doktorand i idéhistoria, Christopher Landstedt, doktorand i konstvetenskap, Elisabeth Mansén, professor i idéhistoria, och Vera Sundin, doktorand i litteraturvetenskap.

Mer om Portal 1700.