Lydia Wistisen är i P1-studion

Litteraturvetaren Lydia Wistisen, som forskar om miljöfrågor i barnlitteraturen och just nu speciellt om skräp, smuts och avfall i sjuttiotalets bilderböcker, är med i P1-studion när pristagaren är utses. Alma-priset är ett viktigt pris och källa till läslust och nya läsupplevelser, säger Wistisen.

Ska vi vara förvånade att Mourlevats böcker inte varit översatta till svenska? frågar programledaren Gunnar Bolin. "Jag är inte förvånad", svarar Lydia Wistisen, i Sverige översätter man inte så mycket från andra språk än engelska, med undantag för facklitteratur och böcker för yngre barn.

Intervjun med Mourlevat visar vilken fantastisk värld skönlitteraturen är, säger Wistisen. I programmet diskuteras också hur man får barn och ungdomar att läsa. Det är ofta en ond spiral bakom, tror Wistisen. Om man inte får med sig läsintresset från början, blir det svårt att hitta det. Det viktigaste för läslusten är tid och rum, säger Lydia Wistisen, att barn ges det utrymmet.

Wistisen hoppas att barn- och ungdomslitteraturen ska kunna bidra till engagemang i vår tids stora frågor, klimat och miljö, genom läsupplevelse, läsglädje och estetik.

Hör Lydia Wistisen i P1 Kultur den 30/3 2021

Tillkännagivandet i SVT Kulturnytt

"Jag blev alldeles häpen, jag kunde inte fatta det!" Sade Jean-Claude Mourlevat i SVT Kulturnytt

Boel Westin, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och juryordförande för Almapriset, kommenterar utnämnandet för Kulturnytt: "Jean-Claude Mourlevat är en stor berättare med ett fantastiskt språk". Boel Westin lyfter fram Mourlevats nästan omöjliga förmåga till fantasi och hur han förhåller sig till sagans tradition men förflyttar dem till vår samtids aktuella frågor.

Inslaget ligger i programmets början.

I juryn sitter även litteraturprofessor Elina Druker och litteraturvetaren Janina Orlov, Stockholms universitet

Här kan du se hela tillkännagivandet av årets Alma-pristagare

Mer om våra forskare

Här kan du läsa mer om Lydia Wistisens forskning

Här kan du läsa mer om Boel Westins forskning

Astrid Lindgren och Jean-Claude Mourlevat. Foto: Bengt O Nordin Bon, TT och Ave Maria Moistlik.