Bild av pjäs på scenen Confidencen

Forskningsprojektet Performing Premodernity medarrangör

45 minuter innan föreställningen bjuds på miniföreläsningar av teaterforskare från projektet Performing Premodernity (förlagt vid Institutionen för kultur och estetik) om hur man kan kombinera akademisk och konstnärlig forskning på en 1700-talsscen.

24 och 25 september

Första föreställningen hölls i början av juni och nu återkommer evenemanget den 24 och 25 september kl. 19.00.

Studenter och anställda vid Stockholms universitet får 20% rabatt på biljetterna till höstens föreställningar. Rabatten ges vid köp av biljett på Confidencens hemsida genom att ange kampanjkod: Rousseau.

Jean-Jacques Rousseau var inte bara upplysningsfilosof, utan också en framgångsrik kompositör och dramatiker. Med lyriska scener om kärlekens och konstnärskapets frustrationer, bjuder denna föreställning på två av hans musikaliska dramer: Pygmalion (1770) och Le Devin du Village (1752).

Melodrama / monodrama

Med Pygmalion ville Rousseau skapa en ny dramatisk genre. Denna nya uttrycksform, med talad deklamation blandad med korta men illustrerande musikstycken, blev genom Rousseaus tolkning av den klassiska Pygmalionmyten och musik av Horace Coignet snabbt populär. Filosofen själv kallade genren för lyrisk scen men är i modern tid mer känd som melodrama eller monodrama.

Betydande inflytande

Rousseaus pastorala enaktsopera Le Devin du Village, där ett herdepar med kärleksbekymmer vänder sig till den lokala byspåmannen för att få råd, var en av de mest spelade på operan i Paris under 1700-talet och kom att ha betydande inflytande på opera-comique som genre. Båda verken innehåller pantomimiska inslag – väl planerade och beskrivna av Rousseau själv – som ackompanjeras av orkestern.

Produktionen bygger på ett samarbete mellan forskningsprojektet Performing Premodernity, Drottningholms Barockensemble och Confidencen.

Medverkande:

Drottningholms Barockensemble
Musikalisk ledning: Mark Tatlow (forskare i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik)

Pygmalion

Skådespelare: Laila Cathleen Neuman, João Luís Paixão
Dramaturgi: Maria Gullstam (doktorand i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik)
Skådespelarcoach: Jed Wentz
Akademisk rådgivare: Magnus Tessing Schneider
Kostym: Anna Kjellsdotter
Mask: Rebecka Andersson
Kostymhistorisk forskning: Petra Dotlačilová (doktorand i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik)

Le Devin du Village

Sångsolister: Laila Cathleen Neuman, João Luís Paixão, Thomas Volle
Dansare och kör: Matilda Larsson, Andrew Erickson, Adrian Navarro, Mathias T. Stintzing, Jakob Nilsson, Kajsa Lindberg, Ingrid Berg
Koreografi: Karin Modigh
Dramaturgi: Maria Gullstam
Repetitör: Lena Cederwall Broberg
Kostym: Anna Kjellsdotter
Mask: Rebecka Andersson
Kostymhistorisk forskning: Petra Dotlačilová