Fredagen den 4 september

  • 9.15 Välkomnande
  • 9.30  Frederick Burwick (UCLA), ”Staging the Byronic Hero”
  • 11.00  Paus
  • 11.15 Magnus Tessing Schneider (Stockholm), ”Kierkegaard og Mozarts Don Giovanni i København”
  • 11.45 Jens Hesselager (Köpenhamn), ”Robert af Normandiet. Grand opéra Paris – København”
  • 12.15   Lunch
  • 13.30 Roland Lysell (Stockholm), ”Shelley’s Prometheus Unbound and The Cenci in the Light of Contemporary Concepts of Tragedy”
  • 14.00  Meike Wagner (Stockholm), ”Zacharias Werner’s Der vierundzwanzigste Februar”
  • 14.30 Leena Eilittä (Helsingfors), ”Ludwig Tieck and Romantic Theater”
  • 15.00 Paus
  • 15.30  Hilda Hellwig (Stockholm), ”Att iscensätta romantisk dramatik”
  • 16.30  Avfärd till Drottningholm
  • 17.30  Guidad tur, Drottningholms Slottsteater med Willmar Sauter
  • 19.30  Middag på Restaurang Movitz, Tyska brinken 34, Gamla stan

Lördagen den 5 september

  • 9.15  Ljubica Miocevic (Stockholm), ”På Spectakel. Romantiker som teaterbesökare”
  • 9.45  Katharina Båth (Uppsala), ”Teatralitet, metafiktion och romantisk subjektivitet”
  • 10.15  Paula Henrikson (Uppsala), ”P. A. Wallmarks drama Sulioterna, eller Sulis öfvergång”
  • 10.45 Paus
  • 11.15  Marie-Louise Svane (Köpenhamn), ”Staging the Orient. Aladdin: London – Copenhagen”
  • 11.45 Ulla Kallenbach (Köpenhamn), ”’Beautiful dream’ or ’loathsome delusion’: Imagination and ideality”
  • 12.15  Klaus Müller-Wille (Zürich), ”Hans Christian Andersen’s En rigtig Soldat”
  • 12.45  Lunch
  • 13.45 Knut Ove Arntzen (Bergen), ”Den romantiske iscenesettelse i lys av sceniske landskap og tidlig arrangementskunst”
  • 14.15  Hélène Ohlsson (Stockholm), ”Rivaling Femininities on the Swedish Romantic Stage”
  • 14.45 Andreas Wahlberg (Stockholm), ”’Sehe mit fühlendem Aug’, fühle mit sehender Hand’. Skulptur och teatralitet runt 1800”
  • 15.15 Slutord