Det som vi inom HSD benämner musikdidaktisk forskning går in under paraplybegreppet Musikpedagogisk forskning, som är det vanliga begreppet i Norden, samt Music Education som är det gängse internationella begreppet. Musikdidaktisk forskning kan omfatta så skilda områden som digital kompetens i musikämnet,  musikalisk mångfald i musikundervisning, barns musikaliska lekar och konstruktion av kön vid musicerande i rockgrupper. Vid HSD bedrivs musikdidaktisk forskning mer specifikt inom områden såsom musikaliskt lärande på fritiden, improvisation och lärande i förskolan, interaktion mellan barn och pedagoger i musikaktiviteter, musikskapande i grundskolan, samt estetisk filosofi.

Forskningen vid HSD bedrivs av följande forskare:

Ketil Thorgersen (PhD i Musikpedagogik)

Maria Wassrin (PhD i Ämnesdidaktik med inriktning musik)

Maria Pemsel (Master i Musikpedagogik)

Jonas Asplund (Forskarstuderande i Ämnesdidaktik med inriktning musik)