Cecilia Lundholm, Peter Davies och Caroline Ignell.

– En central utgångspunkt i projektet är att samhällskunskapsundervisning är viktig eftersom den kan ge elever kunskap att förstå lösningar på klimatförändringar, att handla på olika sätt samt känsla av hopp. Ekonomisk kunskap gör det möjligt för elever att till exempel förstå och värdera åtgärder och styrmedel av olika slag, som t. ex. flygskatt. Därför fokuserar projektet på samhällskunskapsundervisning i grundskolan och åk 9. Syftet är att utveckla undervisning inom ämnesområdena politik, ekonomi och juridik, berättar professor Cecilia Lundholm.

Projektet är fyraårigt och sker i samarbete med lärare med utgångspunkt i designbaserad forskning och inkluderar vidare en expertgrupp bestående av William Bosshardt, Director of the Center for Economic Education, Florida Atlantic University, samt Jonas Ebbesson (Juridiska institutionen) och Alasdair Skelton (Institutionen för geologiska vetenskaper), Stockholms universitet.  Projektet finansieras av Vetenskapsrådet.

Forskningsledare är professor Cecilia Lundholm som tillhör forskningsgruppen Begreppsbildning i geografi, miljö, samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen.