Lydia Wistisen står utomhus. Hon ler och vinden blåser tag i hennes hår.
Lydia Wistisen. Foto: Amanda Forssblad

Hon har också skrivit en av artiklarna,
“Har du inga gummistövlar? Fattigdom i 2010-talets svenska bilderbok”.

Druker och Kostenniemi författare

I numret medverkar också Elina Druker, professor i litteraturvetenskap vid institutionen, med artikeln “Ett stort varuhus i en stor stad: Dagdrömmar och konsumtionskritik i barnlitteraturen”, och Peter Kostenniemi, doktorand i litteraturvetenskap vid institutionen, med artikeln
“Det är saligare att investera än att ge: Entreprenörskap i Sveriges Televisions julkalender”.

Tidskriften finns att läsa på Barnbokens hemsida.

Sveriges enda vetenskapliga tidskrift om barn- och ungdomslitteratur

Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning är Sveriges enda vetenskapliga tidskrift med fokus på barn- och ungdomslitteratur. Den ges ut av Svenska barnboksinstitutet med stöd från Vetenskapsrådet. Mer på Barnboksinstitutets hemsida.

Wistisen intervjuad i Kulturnyheterna

Barnboksinstitutet arrangerade den 26 november ett öppet seminarium om barnfattigdom, konsumtionskultur och entreprenörskap i litteratur och kultur för barn och unga. Där talade ovan nämnda forskare, utifrån sina artiklar. Inför seminariet intervjuades Lydia Wistisen i Sveriges televisions Kulturnyheterna.

Om Lydia Wistisen

Lydia Wistisen är forskare och lärare vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar främst på ungdomslitteratur, ungdomsskildring, stadsskildring samt relationen mellan text, rum och subjekt. Wistisen undervisar i barn- och ungdomslitteratur, men även i feministisk och modern litteraturhistoria.