Omslaget av årsboken Strindbergiana
Omslaget av årsboken Strindbergiana, volym 34, 2019, utgiven av Strindbergssällskapet.

Den nyligen utgivna boken är den 34:e volymen av Strindbergiana. Här skriver författare i åtta artiklar om August Strindberg och hans verk utifrån olika perspektiv.

Tobias Dahlkvist, docent och lektor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik, skriver om den rumänsk-franske filosofen Emil Ciorans upptäckt av Strindberg tack vare en svensk teateruppsättning av Spöksonaten i Paris 1962.

Hilda Jakobsson, lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, bidrar med en analys av den hos Strindberg ofta framträdande komplexa kvinnofiguren, ”jungfrumodern”, efter läsning av framför allt En dåres försvarstal.

Mer information på Strindbergssällskapets hemsida.