Professor Axel Englund i Guldfoajén på Kungliga Operan i Stockholm. Foto: Eva Dahlin.

I ett samtal med Ella Petersson, Kulturstudion, presenterar Axel Englund själamässan "Ein Deutsches Requiem", som komponerades i omgångar av Johannes Brahms och uruppfördes den 10 april 1868. Mässan skrevs strax efter att Brahms mor hade gått bort. Texterna fokuserar på tröst för de nu levande människorna. Men det var också en del av ett nationalistiskt projekt, samtidigt som det vill tala om något allmänmänskligt. På 150-årsdagen efter uruppförandet framfördes det i samma kor med Tyska kammarfilharmonin i Bremen och den inspelningen visades på SVT till Påsk. Det kan ses på SVT Play till 29 september.

På frågan varför han själv tycker om verket så mycket svarar Axel Englund att det bär på en oerhörd jordisk sorg och andlig tröst.

Här kan du titta på hela samtalet.

Om Axel Englund

Axel Englund är litteraturprofessor, operakritiker och författare. Hans forskning kretsar kring intermediala relationer mellan musik och litteratur – exempelvis opera, tonsatt lyrik och prosaberättelser om musik och musiker. Axel Englund har särskilt intresserat sig för det tyskspråkiga kulturområdet. Han undervisar vid Institutionen för kultur och estetik  om litteraturtolkning och modernistisk poesi. 

Mer om Axel Englunds forskning.